גיל אשכנזי | יחסי ציבור לעסקים קטנים

יחסי ציבור לעסקים קטנים

עוד נגיע לכותרות מה חשוב שתדעו ואיך תוכלו לקדם את העסק בתקשורת עם תקציב נמוך? עצות וטיפים משלושה משרדי יחסי ציבור המתמחים בפעילות לקידום עסקים קטנים.

מאת: גיל אשכנזי, קרן מסילתי
בישראל חצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים הרוצים לקדם את עסקיהם, כולם רוצים לקרוא על העסק שלהם בעיתון, לראות את עצמם בטלוויזיה ולהפוך לאייטם הכי לוהט בתקשורת. אחת הדרכים המקצועיות לעשות זאת, היא באמצעות יחסי ציבור.
"השאלה הראשונה שצריכה להישאל, במקרה ואתם רוצים לייחצן את העסק שלכם, היא מה אתם מצפים מיחסי הציבור? אומרת לי טורסטון עדני משירון יחסי ציבור. "פעולות יחסי הציבור נועדו לשרת את מטרות ויעדי החברה, ומכאן להיות כפופים להן. כל הפעילות מכאן ואילך צריכות להיות מתוכננות. יחסי ציבור לא מתוכננים, העובדים בשיטת ה"שליפות" יכולים לגרום יותר נזק מאשר תועלת".
כללי המשחק- "תקופת זמן ריאלית"
חשוב לזכור כי יחסי ציבור, לא רק מסייעים לעסקים להגיע לעיתון, אלא גם עוזרים בבניית מותג, העלאת מודעות למוצרי החברה ושירותיה, העברת מסרים, קשרי לקוח-קהילה, הגדלת מכירות, טיפוח גאוות יחידה, טיפול במשברים ועוד. מדובר בדיאלוג מתוכנן וממושך בין העסק או הארגון לקהל המטרה שלו תכנונו חשוב מאד על מנת לבדוק לאן העסק רוצה להגיע: מהן המטרות ויעדי פעילות יחסי הציבור? מי קהל היעד? איך מתכוננים לעשות זאת? וכמובן באילו אמצעי תקשורת רוצים להשתמש?

"אחת הבעיות", אומרת טורסטון עדני, היא ש"עסקים קטנים לא מבינים תמיד את חשיבות יחסי הציבור וגם יוצאים מנקודת הנחה שיחסי ציבור הם רק נחלתם של עסקים וחברות גדולות, בגלל חוסר תקציב וחוסר הבנה לחשיבות ולתרומת יחסי- ציבור לעסק. כמו כן, בעלי העסקים לא מודעים לכך כי דווקא בתקופה של מיתון ושוק תחרותי בו העולם הפך לכפר גלובאלי קטן, עסקים חייבים להביא את המסר שלהם לידיעת ציבור רחב ככל האפשר".
כבר כתבו עלייך בעיתון?

בעשור האחרון עלתה חשיבות פעילות יחסי ציבור לעסק קטן, ונוספו לה היבטים רבים לאור התפתחות האינטרנט והרשתות החברתיות.

לדברי אורנה כהן גם, מייסדת ומנכ"לית ארגמן תקשורת, "כתבה חיובית בעיתון שווה לעסק יותר ממאה פרסומות ועלותה היא אפסית. לכתבה יש מימד של אמינות שלא ניתן להשיג באף פרסומת. בעצם, יחסי ציבור הינם תוכנית שיווקית לטווח ארוך שמטרתה בסופו של דבר לגרום לעסק לגדול, להתפתח, להתרחב ולמכור כמה שיותר מוצרים ללקוחות השונים. בין היתרונות הבולטים ביותר שיש ביחסי הציבור הוא יתרון היעילות כלומר, בדרך כלל יחסי ציבור הינם יעילים מאוד עבור העסק והם מביאים לתוצאות מאוד טובות- במכירות, במספר הלקוחות החדשים וכדומה".

"אחד המכשולים המרכזיים שעומדים בפני עסקים קטנים ששוקלים להשתמש באמצעי יחסי הציבור לקידום העסק", אומרת כהן גם, הוא ש"יחסי ציבור באים על חשבון דברים אחרים, כלומר העסק יצטרך לעיתים לבחור האם הוא משקיע את כספו בשיווק באפיק של פרסום, קידום מכירות או יחסי ציבור. מנתונים בתחום עולה כי הסיבה העיקרית לסגירתם של כ-40 אלף עסקים קטנים בישראל מדי שנה, היא שיווק לקוי וחוסר ידע מקצועי בתחום זה".

התקשורת ככלי משחק

כיום כמעט כל גוף, מוסד או איש פרטי שיש לו זיקה אל הציבור ומצפה ליחס גומלין אינו יכול להרשות לעצמו להתנהל בלי מערכת יחסי ציבור – החל מענפי הבידור השונים, המשך בתעשיות וכלה באנשי פוליטיקה בזירה הבינלאומית. "יחסי ציבור מתאימים לעסקים קטנים, בינוניים וגדולים כאחד ולמעשה לכל מי שרוצה ליצור חשיפה תקשורתית ולהשיג מודעות ציבורית" מסבירה אדוה עזר ממשרד היח"צ אדוה תקשורת.

ליחסי ציבור יתרונות בולטים על פני ערוצים אחרים המתבטאים בתהליך התורם לארגון לטווח הארוך, יצירת תדמית חיובית ומתמשכת לעסק, מהימנות גבוהה וכמובן העלויות- בעוד שקמפיין פרסום מתומחר במאות אלפי שקלים ומצריך קניית מדיה ואנשי קריאייטיב, משרד יחסי הציבור מתומחר בריטיינר חודשי קבוע הנע סביב אלפי שקלים בודדים.

כמו לכל דבר שיש בו יתרונות, ליחסי הציבור יש גם חסרונות. עזר טוענת כי תהליך יחסי הציבור יכול לעיתים להיות ארוך ובלי תוצאה מיידית. "כמו כן למשרדי יחסי הציבור אין שליטה של 100% בתוכן המתפרסם באייטם וזאת בניגוד למשרדי פרסום".

עזר נותנת לבעלי עסק טיפ מרכזי וחשוב – "כאשר אתם ניגשים למלאכת בחירת משרד היח"צ אנא זכרו כי משרת יחסי הציבור היא משרת אמון! חשוב מאוד להרגיש את הכימיה בין העסק לאיש היח"צ ועוד יותר חשוב שאיש היח"צ יאמין במוצר אותו אתם מוכרים על מנת לקדמו".

כך תייחצנו בעצמכם

הטיפים של לי טורסטון עדני משירון יחסי ציבור לעסק שרוצים לעשות זאת לבד:

כתבו ידיעה (קומוניקט) על העסק שלכם בצורה מעניינת, תנו טיפים, מידע, אמירה אישית ועוד. חשוב שמידע יהיה אמין והעובדות מדויקות.
לאחר כתיבת הידיעה בחרו את ערוצי המדיה הרלוונטיים לידיעה שלכם. אתרו רק את העיתונאים המסקרים את התחום שלכם– זה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. ניתן בקלות להשיג בכל מערכת עיתון טלפון או מייל של כל כתב.
שילחו לכתב הרלוונטי את הידיעה שלכם עם כותרת מעניינת ואטרקטיבית. זכרו– ידיעה מנצחת הופכת את הסטנדרטי לפיקנטי.
תזמון– יש חשיבות רבה לתזמון העברת הידיעה. למשל ידיעה חדשותית המצריכה פרסום מידי.
רצוי להוסיף לכל ידיעה שאתם שולחים לעיתונות או אתרי אינטרנט תמונה מקצועית כי "תמונה אחת שווה אלף מילים".
ניתן לצרף לידיעה נתונים מעניינים של סקר שעשיתם- עיתונאים אוהבים זאת.
דאגו לקשר את הידיעה שלכם לסדר היום (לאקטואליה).
אל תשכחו בסוף כל ידיעה לציין את פרטי ההתקשרות איתכם.

שיתוף הפוסט ברחבי המרשתת